Spreken en overtuigen

Anticiperende versus niet-anticiperende tekst

Een gouden tip voor het schrijven van een overtuigende tekst is: anticipeer op kritiek. Elke tekst kan namelijk rekenen op twee standaard reacties vanuit de ontvanger:

1: Een lezer betrekt jouw verhaal altijd op zichzelf.

2: Kritische lezers zullen bij elk argument dat je naar voren brengt hun vraagtekens zetten.

Door rekening te houden met deze standaard reacties, en door hier in je tekst op in te spelen, kun je een groot deel van de weerstand bij je lezer wegnemen. Meer uitleg hierover vind je hier.

Hieronder vind je twee uitnodigingen voor een bedrijfsuitje. In de eerste tekst wordt niet geanticipeerd op kritiek vanuit de lezer, in de tweede tekst wel.  Welke tekst vind je overtuigender?

Niet-anticiperend

Collega’s,

Donderdag 23 mei is het weer tijd voor ons jaarlijkse bedrijfsuitje. Omdat we graag willen werken aan ons teamgevoel, zal het uitje een sportieve insteek hebben. Ook willen we iedereen vragen om een zelfgemaakte, gezonde snack mee te nemen.

De sportieve activiteit begint om 14:00 met aansluitend een borrel. Adresgegevens vind je hier.

We zien je inschrijving graag tegemoet.

Groeten,

Judith en Max

Wel anticiperend

Beste collega’s,

Het is weer tijd voor ons jaarlijkse bedrijfsuitje! Dit keer gaan we iets sportiefs doen. Uiteraard wordt er aansluitend gezorgd voor een borrel.

We verwachten je op donderdag 23 mei om 13:30 bij de ingang van ons pand. Vanuit daar lopen we samen naar de locatie.

Voor degenen die niet mee kunnen of willen sporten is er een alternatieve activiteit geregeld. Wat dit is houden we nog even geheim, maar zeker is dat ook deze activiteit goed is voor de teamspirit.

We hebben zo veel mogelijk rekening gehouden met jullie agenda’s. Komt dit moment je toch niet goed uit? Neem dan even contact op met je leidinggevende; er kan vast iets worden verschoven. Aansluiten bij de borrel is natuurlijk ook geen probleem!

Heb je nog vragen, opmerkingen of twijfels? Bel, mail, app of loop dan even bij ons langs. Ook aanmelden kan bij ons.

Groeten,

Judith en Max

Inspelen op kritiek

In de tweede (anticiperende) tekst is op de volgende manieren geprobeerd weerstand bij de lezers weg te nemen:

  • Samen naar de locatie lopen: deelnemers hoeven van tevoren niet uit te zoeken waar ze moeten zijn
  • Alternatieve activiteit voor collega’s die niet mee willen of kunnen sporten
  • Er is rekening gehouden met agenda’s
  • Flexibiliteit: later aansluiten is mogelijk
  • De schrijvers staan open voor opmerkingen of vragen.
  • Contact opnemen kan op vier verschillende manieren
  • Aanmelden is laagdrempelig (en kan op vier verschillende manieren)

Door in te spelen op mogelijke bezwaren van je publiek laat je zien dat je weet voor wie je schrijft. Je publiek voelt zich hierdoor begrepen en serieus genomen. Dit maakt je tekst overtuigender. Vraag jezelf de volgende keer dat je een plan, uitnodiging of oplossing schrijft dan ook regelmatig af: ‘ja, maar….?’

Terug naar overzicht

Ontvang onze nieuwste tools, tips en interessante artikelen

Blijf op de hoogte

We sturen je heel af en toe iets kleins op, en natuurlijk alleen maar als het super briljant is! Je kunt je elk moment afmelden.