Spreken en overtuigen

11 tips voor een onvergetelijke nieuwjaarsspeech

Het is weer zover; oud en nieuw! Een tijd van champagne, oliebollen… en speeches. Hoe zorg je ervoor dat je nieuwjaarsspeech een succes wordt?

 Bereid je goed voor

We horen het vaak: “Bereid je niet voor op speeches.” Ons advies: doe het wel. Met een goede voorbereiding zorg je voor minder zenuwen en beperk je de kans op een totaal fiasco.

1. Zal ik een powerpoint gebruiken? Nee.
Powerpoint zorgt ervoor dat mensen hun aandacht verleggen van de presentator naar een presentatiescherm. Misschien voelt het wat naakt, maar de beste speeches zijn zonder hulpmiddelen. Toch liever wat houvast? Gebruik dan in ieder geval geen powerpoint. Er zijn genoeg prachtige alternatieven, kijk bijvoorbeeld eens naar Haiku Deck of Slidebean.

2. Denk aan de setting
De meeste nieuwjaarsspeeches vinden plaats op nieuwjaarsborrels, en borrels zijn informeel. Houd deze setting in gedachten en zorg dat je speech hierop aansluit. Vermijd hordes cijfers en opsommingen, je vertelt een verhaal!

3. Stem je verhaal af op de doelgroep
Een speech voor de raad van bestuur is anders vormgegeven dan een speech voor je eigen afdeling. Schrijf je speech met je doelgroep in je achterhoofd. Wat zou jij willen weten als je in hun schoenen zou staan? Dát is wat je gaat vertellen.

4. Wees op alles voorbereid. Visualiseer!
De beste manier om jezelf voor te bereiden op een speech is door je speech te visualiseren. Gebruik je fantasie, beeld je in dat je de speech geeft en denk aan de dingen die mis zouden kunnen gaan. Bijvoorbeeld dat je presentatie niet werkt, dat mensen niet geïnteresseerd zijn, een black-out. Wat zou je doen als deze scenarios zich voordoen? Door deze situaties te visualiseren zorg je ervoor dat je een plan B hebt. “Als ik maar geen black-out krijg”, daar zul je nu niet meer bang voor zijn!

5. Ik herhaal: een goede voorbereiding is het halve werk.
Neem de speech vooraf goed door en oefen de speech met iemand uit je doelgroep. Vraag om opbouwende kritiek. Neem je speech ook eens op en kijk het daarna terug. Je zult veel gewoontes tegenkomen waar je je niet bewust van was.

De speech

6. Start with a bang
Wie kent ze niet, speeches die beginnen met een vraag. Ik heb het me ook al vaak voorgesteld: ik stel een vraag, het publiek reageert. Een prachtige, interactieve manier om een speech te beginnen. Toch raad ik het ontzettend af. Beginnen met een vraag zorgt er namelijk voor dat de aandacht wordt verlegd van jou naar het publiek. Begin met een knal: een mooie quote, een grap of een goede anekdote doet wonderen.

7. Drink water
Weleens een nieuwjaarsborrel zonder alcohol meegemaakt? Ik niet. Zorg ervoor dat je vóóraf  aan je speech niet te veel alcohol en koffie drinkt. Alcohol en koffie kunnen leiden tot uitdroging, en uitdroging kan leiden tot nervositeit en verandering van je humeur (echt waar? ja, echt waar!). Drink dus genoeg water voordat je gaat speechen en drink je glas champagne na je speech. Daarnaast is het prettig om tijdens de speech ook een flesje water bij de hand te hebben: naast hét middel tegen een droge keel ook een prettige houvast

8. Geef complimenten
Wees positief. Een nieuwjaarsspeech is er om mensen te motiveren, niemand wordt gemotiveerd door een gigantische berg aan negativiteit. Geef complimenten! Hoe geef je een goed compliment? Houd je aan het complimenten ABC. Een compliment dient Accurate, Believable en Constructive te zijn.

9. Praat niet te lang
Houd het kort en simpel. Tien minuten max. Zit jij te wachten op een speech van 25 minuten? Precies, je publiek ook niet.

10. Wees jezelf
Je bent wie je bent, probeer je vooral niet voor te doen als iemand anders. Laat emotie zien in je gezicht en (glim)lach. Niet de meest welbespraakte spreker van Nederland? Wie wel!? Compenseer met een flinke portie enthousiasme, mooie feiten en hier en daar een flauwe grap. Een goede speech is 20% inhoud en 80% emotie. Je zult versteld staan hoe mensen reageren als je vol enthousiasme aan je speech begint.

11. It’s all in the eyes
Kijk je publiek in de ogen, rustig en één voor één. Wanneer je ogen door de hele zaal schieten, nemen je hersenen te veel willekeurige beelden waar, waardoor je hersenen afremmen. Daarnaast zorgt oogcontact ervoor dat je minder autoritair, meer geloofwaardig en vol zelfvertrouwen lijkt. Ten slotte: wanneer je iemand in de ogen kijkt, des te groter de kans dat ze terugkijken, en des te groter de kans dat ze luisteren. Oogcontact is een van de meest krachtige middelen voor een goede speech. Zoals Tony Montana zei in Scarface: “It’s in the eyes chico. They never lie.”

Met deze 11 tips kan het bijna niet meer misgaan. Succes met je (nieuwjaars-)speech!

Terug naar overzicht

Ontvang onze nieuwste tools, tips en interessante artikelen

Blijf op de hoogte

We sturen je heel af en toe iets kleins op, en natuurlijk alleen maar als het super briljant is! Je kunt je elk moment afmelden.