Overtuigen? Start met het probleem
Dit artikel van Kevin verscheen ook op Intermediair
In dit artikel laat ik je de meest gemaakte fout die leidt tot een gebrek aan overtuigingskracht, zelf ervaren. Ook deel ik een superhandige tool om te voorkomen dat jij diezelfde fout maakt. Om je deze tool echt eigen te maken, mag je je wel even door de volgende alinea heen bikkelen. Het is het waard, bear with me!
Zo overtuig je altijd
Begin je pitch, verhaal of presentatie altijd met het uitleggen van het probleem. Laat je luisteraars voelen waar ze in de huidige situatie tegenaanlopen en waarom dit vervelend is. Schets vervolgens hoe de wereld eruitziet wanneer het huidige probleem opgelost is. Hiermee laat je zien wat het luisteraars oplevert en hoe ontzettend fijn de situatie is zonder dit probleem. Ten slotte is het tijd om je oplossing te delen: wat gaan jullie doen om van het huidige probleem af te komen en het gewenste eindresultaat te bereiken?
Wat gaat er mis?
Is het je gelukt om je door de vorige alinea heen te bijten? Yes! Dan heb ik nu drie vragen voor je:
- Lukt het jou om uit de vorige alinea op te maken wat het je oplevert als je de tips toepast?
- Welke valkuil vermijd je als je de tips toepast?
- Voel je je na het lezen van de alinea geroepen om de tips toe te passen tijdens je volgende presentatie of gesprek?
Grote kans dat je op deze vragen een twijfelachtig antwoord geeft. Niet zo gek, want de vorige alinea is een perfect voorbeeld van dé fout die overtuigingskracht vermindert. Namelijk: je verhaal beginnen met de oplossing. Wanneer je je verhaal hiermee begint, sla je stappen over die voor je luisteraar nodig zijn om een mening te vormen over jouw plan of idee. Je geeft je luisteraar direct een oplossing, zonder dat je duidelijk maakt waarom (of waarvoor) er überhaupt een oplossing nodig is.
Maar hoe zorg je er nou voor dat jij je verhaal wél overtuigend brengt? De tool in de volgende alinea helpt je hierbij.
Begin bij het begin
Je oplossing zó brengen dat je luisteraar direct snapt waarom dit belangrijk voor hem is – dat wil je dus! Gebruik dit stappenplan om je verhaal overtuigend te brengen:
Stap 1: bespreek het gedeelde probleem of de gedeelde uitdaging
Hoe groter het ongemak dat je luisteraars ervaren, hoe groter de drive is om er iets aan te doen. Zorg ervoor dat je duidelijk overbrengt waarom het zo ongelooflijk belangrijk is om deze situatie te veranderen, en om dus in actie te komen.
Check expliciet bij je luisteraars of dit inderdaad de uitdaging is die zij ervaren.
Stap 2: bespreek de gedeelde droom of het gedeelde doel
‘Áls jullie in actie komen, staat dit fantastische eindresultaat te wachten’. Hoe beter dit droomdoel aansluit bij de belangen van je luisteraar, hoe groter de welwillendheid is om daadwerkelijk in actie te komen.
Check dit expliciet: is dit een situatie waarin al jullie belangen behartigd zijn?
Stap 3: bespreek de oplossing
Jij hebt dé oplossing om de gedeelde droom te realiseren. Bespreek deze oplossing pas nadat je de vorige 2 stappen hebt uitgevoerd! Zorg ervoor dat je oplossing naadloos aansluit op alle beloftes die je in de vorige stap hebt voorgeschoteld. Als dit nog niet gelukt is, geef dit dan aan en vul de oplossing samen verder in waar mogelijk.
Bepaal samen met je luisteraar: brengt deze oplossing ons van de uitdaging naar het gewenste doel?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Wil je jouw plan, idee of oplossing dus overtuigend brengen? Dat je idee wordt ontvangen met enthousiasme in plaats van vragende gezichten? Lees dan nog eens de alinea ‘Zo overtuig je altijd’. En beantwoord dan opnieuw de vraag: voel je je geroepen om de tips toe te passen tijdens je volgende presentatie of gesprek?!