Spreken en overtuigen

Met dit ezelsbruggetje wordt je tekst écht gelezen

Dit artikel van Marieke verscheen ook op Intermediair.

Als je thuiswerkt zit even langs het bureau van je collega lopen er niet in. Omdat je ook moeilijk de hele dag door kunt (video)bellen, zul je (ook) schriftelijk je boodschap moeten kunnen overbrengen. Mailtjes, rapporten, appjes, artikelen, blogs… het aanbod geschreven informatie is enorm. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw tekst opvalt en daadwerkelijk gelezen wordt? En, beter nog: dat je tekst zijn doel bereikt?

Daar is gelukkig een handig ezelsbruggetje voor bedacht: waarom schrijf ik jou nu? Deze vraag moet je niet als een geheel lezen, maar opdelen in stukjes: Waarom. Schrijf. Ik. Jou. Nu. Door afwisselend de nadruk te leggen op elk woord, beantwoord je alle vragen die relevant zijn voor je lezer. Dit helpt je je tekst doeltreffender en aantrekkelijker te maken.

Waarom

De eerste vraag die je moet beantwoorden, is: waarom schrijf ik deze tekst? Het doel van bijvoorbeeld een sprookjesverhaal is simpel: amuseren. Maar grote kans dat jij niet schrijft over draken en prinsessen. Dus wat wil je dan wél? Wil je je lezers overtuigen van jouw standpunt of wil je ze alleen informeren? Ga je in je tekst uiteenzetten hoe je een Skype-account aanmaakt, of wil je je lezers activeren tot het deelnemen aan de halve marathon? Als je zelf je tekstdoel duidelijk hebt, kun je dit doel ook beter overbrengen op je lezer.

Schrijf

Waarom schrijf je eigenlijk? Genoeg vergaderingen hadden achteraf gezien prima vervangen kunnen worden door één mailtje, maar het omgekeerde geldt natuurlijk ook. Schrijf je dus een 3 pagina’s tellende mail aan meerdere collega’s met daarin allerlei ingewikkelde materie die snel besproken moet worden? Wellicht kun je dan toch beter even videobellen. The medium is the message.

Ik

Wie ben jij – de schrijver – nu precies? Het antwoord op deze vraag bepaalt voor een groot deel of je tekst wordt gelezen. Een bekende naam wekt nu eenmaal meer interesse dan een onbekende. Maar voor je lezer is ook belangrijk wat jouw rol of expertise is. Vanuit welke hoedanigheid schrijf jij de tekst? Ben je een expert op het onderwerp of juist een buitenstaander? Grote kans dat je minder geneigd was om dit artikel te lezen wanneer ik mezelf had aangekondigd als kunstliefhebber in plaats van schrijfexpert.

Jou

Nu je weet wie je zelf bent, is het belangrijk om na te gaan wie je tekst gaat lezen. Waarom schrijf ik jou? Door je tekst optimaal af te stemmen op de belevingswereld van je publiek, vergroot je de kans dat je tekst wordt gelezen en zijn doel behaalt. Deze vragen helpen je hierbij:

  • Voor wie schrijf ik deze tekst?
  • Wat is onze relatie?
  • Welke informatie heeft mijn lezer al wel/niet?
  • Wat spreekt mijn lezer aan?
  • Welke woorden gebruikt mijn lezer?

Nu

Ten slotte: waarom schrijf je nu? Teksten waarvan de urgentie duidelijk is, worden beter gelezen. ‘Heeft geen haast hoor, maar ik stuur het je alvast zodat het uit mijn hoofd is’, motiveert dus niet. Naast het duidelijk maken van de urgentie, gaat nu ook simpelweg over het moment waarop je tekst gelezen wordt. Probeer dus in te schatten wanneer je tekst gelezen wordt en hoe je lezer zich op dat moment voelt. Een ellenlange advertentietekst die om 17.30 uur op het drukste station van Nederland wordt getoond? Nu even niet.

Waarom schrijf ik jou nu?

Waarom? Om uit te leggen hoe je beter kunt schrijven (en omdat ik graag help).

Schrijf? Omdat ik regelmatig een expertcolumn schrijf voor Intermediair.

Ik? Ik ben schrijfexpert.

Jou? Omdat jij wellicht nog wat tips kunt gebruiken.

Nu? Omdat we nu massaal thuiswerken.

Terug naar overzicht

Ontvang onze nieuwste tools, tips en interessante artikelen

Blijf op de hoogte

We sturen je heel af en toe iets kleins op, en natuurlijk alleen maar als het super briljant is! Je kunt je elk moment afmelden.